Oppturar og nerturar

Categories Blogg

Altså du vet når du reise t sydligere strøg, då reise du ner t Syden, eller ner t Spania, eller i dette tilfellet; ner t Thailand. Så sjøl om du har heile ferien foran deg, så e jo det ein nertur. Så nerturen e ein opptur, mens oppturen e ein nertur. Når du så ska hjem, t kverdag, jobb, svette Norvegia og ti grader med sidelengs regn, så e jo det då det modsatta, altså ein opptur. Personligt syns eg ikje det e ein opptur, heller ein nertur. Det bler liksom litt som å sei atte det e positivt å ver HIV positiv, det e jo negativt. Oppkast hørres jo og positivt ud, men e ein nertur, Downs derimot vil eg tro, e ein nertur.

Koffor eg tenke på dette idag? Jo for idag begynne oppturen, som altså e ein nertur, for våres del. Me ska fyge med Widerøe thai fåkker fra Phuket t Bangkok. Three nights in  Bangkok så di synge i sangen, så vidt eg huske. Nå ska me hverken på musikal, spela sjakk, eller någe av det andra di synge om, men litt kalde krig, eller iaffal kalde loft hadde vært snasent.

Eg glede meg t Bangkok, for der har eg ikje vert før. Å eg lige storbyar. Men eg må jo sei eg e spende. Det e visst sykt varmt i Bangkok, åsså e det jo ein gigantiske by. Dokkor får sikkert hørra om det ittekvert, men eg tippe me søge tilflukt på nærmaste air kondisjonerte kjøbesenter eller pøbb. Det e forsåvidt den einaste fornuftige kondisjoneringå i ferien.

På dagen igår va det vestlandsver på Thai vis. Sol det eina øyeblikket, regn det nesta. Men solå fant på at hu sko skinna, så låg me med bassenget. Der va det et par fra Japan så dreiv å ålstra. Foto-Japan-San hadde sånn et bittelide Japan kamera på ein pinne, og tog bilder av alt. Absolutt alt. Dette kameraet tålte tydeligvis vann, for han stod og slapp det neri vannet, sikkert for å få et kult bilde, men tror du ikje kånå tog bilder, av at han tog bilder? Kor sykt e det?
Så fant kånå ud atte me sko på sånn THAIMASSAGE mens det regna. Eg e ganske harde på udsiå, eller hardhuda om du vil. Iaffal onna beinå. Så det sko visst fiksast, igjen. Så då va det fram med rivjern, brunosthøvel og vinkelslibar. Tror pigade det det hjalp og, sjøl om eg følte meg overhøvla. Reven parmesan e det lenge t eg komme t å spisa.
Mens eg venta på at kånå sko bli ferige kom eg i snakk med ei dama så jobbe der. Hu påstod atte hu hadde massert selveste Mike Tyson ein gang, å det hadde visst blitt happy ending, og det så verre va. Så hu hadde ein sønn, som hu påstod han va faren t. Det e muligt hu skrønte fælt, eller at min Thai-Engelsk oversettelse ikje e korrekte, men han sønnen hetta iaffal Mike Thai-son….

Eg ska prøva å holda dokkor oppdaterte fra Bangkok, men imens, ha ein strålende dag kor enn du befinne deg i disse sommartider. E der forresten någen så vet kor lenge det e åbent i Pylsebuå t Håland på syndag?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *