Amsterdam del1: Hopp on, hopp off og boutique

Categories Blogg

Denne sommaren har det vært møje flyskam ude å gått, någen sånne kjende amerikanere har føge privatfly i 14 minutt for å komma seg på straen, mens SAS ikje har føge i det heila tatt. Då e det jo fint å konna dela ein solskinnshistorie om fly. Du ser, atte på vei hjem fra Syden, så ville piloten strekka litt på beinå, så då måtte me mellomlanda i Amsterdam. Så eg ringte t KLM å så sa eg sånn; når me fyssta e der, kan eg få ver igjen någen dager?, åsså hoppa på et fly ein aen dag? Jaja sa KLM-damå. Me har sånn hopp on hopp off fly, så det går fint. Fantastisk. Då hoppe eg på ein aen dag. Men kan eg senda ongane og koffertane hjem, trenge bare håndbagasje? Ingen problem, men ka me kånå? sa KLM. Nei, altså, jo, hu får vel ver med hu då. Ikje ei krona sko di ha for dette KLM. Vel fremme på flyplassen måtte eg ta språgkunnskabene mine fram igjen. Heldigvis e eg stødige i flandersk (fransk-flamsk), nederlandsken e litt rusten, men eg klare meg alltid. Egentlig så e det jo bare baklengs norsk; innstappen betyr jo bare: dryl an inn, kjør på, stapp an inn. Lett!@Hvis du vil letta på trykket, så e det bare å finna plassen, helst der di ikje har mensen. (For di så ikje kan språget, så betyr plassen tissa, og mensen menneske). Nåja, itte ein artige togtur, sko me finna hotellet. Eg hadde funnet et sånn trendy boutique hotell. Det e et fancy ord for bygg-med-nye-bruksområder. Inngangspartiet va knappe meteren bredt. Hadde det ikje vært ein røde X øve dørå, hadde eg ennå lett mellom kebabsjappå og back werk (kem kalle et bageri for vondt i ryggen?) Dette va seint, og nattevakten va sikkert trøtte, for auene va både smale og røde, men han smilte, og forklarte entusiastisk at me hadde fått et fint rom. Vel oppe i toppetasjen, måtte me gjennom ein korridor, så minte om danskebåden, smalt å skeivt, eg la nøkkelkortet på dørå, for å åpna suiten. Der kom me rett inn i dusjen, praktisk å kunne dusja på vei inn og ud av rommet, men litt rart å gå me sko på badet. Bag et forheng va selva rommet. Skikkelig hjemmekoselig hytte hems. Okei, det får bli hyttetur midt i Amsterdam. Dagen ittepå sko me ud og oppleve byen..

 

 Dette e del 1 av 2 eller 3, så neste gang får du hørra om turistar så går på rødt lys, og et litt merkeligt kaffi besøg…

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *